- Részletek
- Megjelent: 2014. szeptember 13.
- Módosítás: 2014. szeptember 22.

Az alábbiakban olvasható a belga közlekedésügyi államtitkár válasza, melyet Magyarország belgiumi nagykövetének küldött meg a NiT Hungary által az új belga bírságszabályok ellen írt határozott hangú tiltakozó levele kapcsán.
A levél szövegének fordítását teljes terjedelmében, rövidítés nélkül közöljük.
Őexcellenciája Kovács Tamás Iván úr
Magyarország Nagykövete részére
Groene Jagerslaan 44
1180 Ukkel
Tárgy: Heti pihenőidő
Excellenciás Uram!
Megkaptam és gondosan áttanulmányoztam az Ön 2014. július 2. keltű levelét. Mellékelem válaszomat a NiT Hungary – Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete megjegyzéseire. Kérem, legyen szíves válaszaimat részükre továbbítani. Mindenekelőtt szeretném kifejezni Önnek köszönetemet az ezen ügyben tett erőfeszítéseiért.
1. A jogsértést illetően
Amint azt Őexcellenciája helyesen jelzi, a jogsértés önmagában nem egy (új) belga találmány, mivel annak alapját az 561/2006 sz. EC Rendelet 8.8 cikkelye képezi, amely cikkely megállapítja, hogy a napi, illetve a csökkentett (24 és 45 óra közötti) heti pihenőidő eltölthető a járművön is. Amennyiben a teljes pihenőidő eltölthető lenne a járművön, akkor a Rendelet 8.8 teljesen értelmét veszítené és ezért nem értelmezhető ily módon. Ellenkezőleg, a cikkely története és megfogalmazása azt jelzi, hogy a gépkocsivezetők normál (45 óra vagy azt meghaladó) heti pihenőidejüket nem tölthetik el a járművön.
Az egyik, 2007. október 3. keltű parlamenti kérdésben ezt a nézetet osztotta a Bizottság. Őexcellenciája kényelme érdekében az alábbiakban mellékelem a hivatalos dokumentumra mutató linket:
http://www.europarl.europa.eu/sides/getAllAnswers.do?reference=E-2007-4333&language=EN
Az egyetlen új tény az, hogy 2014. június 1. óta Belgiumban az ellenőrzést végző szolgálatok most már javasolhatnak adminisztratív büntetéseket is büntetőeljárás indítása helyett.
A Közúti Közlekedési Bizottság legutóbbi ülésén, melynek házigazdája az Európai Bizottság volt 2014. június 30-án, a belga delegáció tisztázta a tett intézkedést és az Európai Bizottság ismételten megerősítette álláspontját.
2. A jogsértés ellenőrzéséről
A normál heti pihenőidő járművön való eltöltésének tényét az ellenőrzést végző tisztségviselőknek tanúsítaniuk kell. Csak "az adott pillanatban" ellenőrizhető. A későbbiek folyamán a gépkocsivezetőtől semmilyen igazolás (hotelszámla, stb.) nem kerül követelésre.
Konkrétan, amennyiben a gépkocsivezető a pihenőidejét a járművön tölti el, a menetíró és a gépkocsivezető kártyája által tartalmazott adatok ellenőrizhetők. Amennyiben ezen adatokból az tűnik ki, hogy a gépkocsivezető csökkentett heti pihenőidőt töltött el az előző héten, akkor szabálysértést követ el, mivel köteles a normál heti pihenőidőt eltölteni, melynek járművön való eltöltése nem megengedett.
3. A rakomány biztonságát és a heti pihenőidő elvét illetően
Természetesen teljesen érthető, hogy a vállalkozások a lehető legnagyobb mértékben óvni szeretnék járműveiket és rakományukat. A vállalkozások a szállításaikat szabadon szervezhetik, a lehető legnyereségesebb módon, mindaddig, amíg a vonatkozó jogi elvek betartásra kerülnek. A szállításokat oly módon kell szervezni, hogy a jogszabályok ne kerüljenek megsértésre. Amint azt a NiT Hungary javasolja, lehetőség van védett parkolók felhasználására. Időszerű lehet esetleg elérni, hogy mind a logisztikai szolgálatok, mind az infrastruktúra kezelés fokozottabban tudatában legyen az Ipartestület által érzékelt, a védett parkolók számának és kapacitásának növelésére irányuló igénynek.
Bár teljesen érthető, hogy a vállalkozások nyereségük maximalizálására, valamint szállítmányuk és járműveik biztonságának biztosítására törekednek, nem szabad azonban megfeledkezni arról, hogy az illetékes közhatóságok felelősek a közúti biztonságnak és a járművezetők szociális védelmének biztosításáért, amely kettő az 561/2006. sz. EC Rendelet mögött rejlő fő célkitűzések közül.
Az 561/2006.sz. EC Rendelet a "heti pihenőidő" fogalmát a következőképpen határozza meg:
"a heti pihenőidő, melynek során a gépkocsivezető szabadon rendelkezik idejével és amely kiterjed a "normál heti pihenőidőre" és a "csökkentett heti pihenőidőre".
Ebből a meghatározásból logikailag következik, hogy azon időszak, amely alatt a vezető feladatokkal van megbízva, mint például a jármű és a rakomány biztonságának biztosítása, nem minősíthető pihenőidőnek. Ilyen esetben a vezető nem rendelkezik szabadon az idejével. Az ilyen időszak minősítése csak "egyéb munkavégzés", vagy "rendelkezésre állási idő" lehet.
A Belgiumban tett intézkedés célja kizárólag a Rendelet alkalmazásának tökéletesebbé tétele, és ami fontosabb, a Rendelet által szolgált célkitűzéseknek - nevezetesen a gépkocsivezetők közúti biztonságának és szociális védelmének - a megvalósítása.
Tisztelt Excellenciás Uram, kérem, fogadja nagyrabecsülésemet.
(aláírás)
Catherine FONCK
közlekedés- és mobilitásügyi államtitkár
Kapcsolódó cikkek:
A NiT Hungary levélben tiltakozott a belga bírságszabályok miatt
Belga bírságrendelet – hazánk brüsszeli nagykövetsége a NiT Hungary oldalán