- Részletek
- Megjelent: 2014. június 12.
- Módosítás: 2014. június 25.

Bírság a rendszeres heti pihenőidő gépjárműben történő eltöltéséért.
Az elmúlt időszakban számos tagunk érdeklődött a tehergépkocsi-vezetőket érintő belga szabályváltozásokról.
Az UETR Főtitkársága kérésünkre megerősítette, hogy az 561/2001/EK rendelet pihenőidőkre vonatkozó szabályaival összefüggésben egy 2014 áprilisában meghozott, június 21-én hatályba lépő királyi rendelet módosította aközúti fuvarozással kapcsolatos szabálysértések esetén fizetendő bírságok és letétek összegére vonatkozó jogszabályt, és 1800 eurós bírsággal rendeli sújtani azokat a gépkocsivezetőket, akik a 45 órás rendszeres heti pihenőidejüket a gépjárművükben töltik el. A belga hatóságok a parkolóhelyeken fokozottan ellenőrzik az előírások betartását, ugyanakkor az UETR megerősítette, hogy bírságot – a királyi rendelet megfogalmazásából adódóan – kizárólag tettenérés esetén szabnak ki.
Ennek megfelelően azoknak a tagjainknak, akik gépkocsivezetői mindenképpen Belgiumban töltik heti rendszeres (45 órás) pihenőjüket, és ezt olyan őrzött kamionparkolóban töltenék el, ahol szálláshely is biztosítva van, a Belga Királyság területén található kamionparkolók tekintetében az IRU TRANSPark rendszerét ajánljuk figyelmükbe:
TRANSPark - kamionparkoló kereső
UETR társszervezetünk, az UPTR kérésére a belga szakminisztérium levélben adott ki tájékoztatást álláspontjáról, melyet az alábbiak szerint teljes terjedelmében, magyar nyelven idézünk:
„Belgium Környezetvédelmi, Energiaügyi, Mobilitási és Közigazgatási Reformok Minisztériumának levele az UPTR főtitkárának
Tárgy: 561/2006 számú EU rendelet: pihenőidő a járművön
Az 561/2006 számú rendelet 8. cikkelye a pihenőidővel kapcsolatos különböző szabályokat sorolja fel. Ezek a pihenőidők napi, heti kiterjedésűek és mindkét esetben normális (rendes) és csökkentett pihenőidőkre oszthatók fel. Mindegyik időtartam hosszát a 2. cikkely g. és h. pontjai tartalmazzák.
A rendelet 8. cikkelye felsorolja azokat a feltételeket, amelyek megengedik, hogy a székhelytől távol eső helyen a fülkében lehessen a pihenőidőt eltölteni:
-
-
- a szóban forgó pihenőidő csakis a napi pihenőidő lehet (normál vagy csökkentett) illetve a csökkentett heti pihenőidő,
- a gépkocsivezető kell, hogy ezekből válasszon,
- a járműben minden gépkocsivezető számára megfelelő ágy álljon rendelkezésre,
- a jármű álló helyzetben legyen.
-
Ezen kívül ugyanazon cikkely 6. paragrafusa szerint egy csökkentett heti pihenőidőt kötelező jelleggel meg kell, hogy előzzön vagy kövessen egy normális heti pihenőidő.
Például, egy gépkocsivezető, aki a heti pihenőjét a parkoló gépkocsiban tölti, szabálysértést követ el, amennyiben az előző időszak heti pihenőidejét csökkentett mértékben töltötte el. Ebben az esetben bizonnyal megsértette az 561/2006-os rendelet 8. cikkelyében foglaltakat. Valójában az a tény, hogy a járművön töltötte el a heti normális pihenőidejét, okozza a szabálysértést és nem az, hogy azt székhelyétől távol töltötte el. Viszont az 561/2006 értelmében semmi sem tiltja azt, hogy a gépkocsivezető az alkalmazója által rendelkezésére bocsátott szobában töltse el heti pihenőjét.
Jelenleg a szabálysértések jegyzéke (2000. július 19-i királyi rendelet, amelyet a 2007. április 27-i módosított) nem ad lehetőséget arra, hogy azonnali beszedést lehessen alkalmazni. Ez a szabálysértés tehát jegyzőkönyv felvételével jár az 561/2006 8.8 cikkelyének megsértése okán.
Felhívjuk a figyelmet arra, hogy ezt a rendeletet a 2007. április 9-i királyi rendelet teszi hatályba. A rendelettel illetve a királyi rendelettel szembeni szabálysértést a nemzetközi megállapodások végrehajtásáról szóló 1969.február 18-i törvény 2. és 2bis cikkelyeinek megfelelően kell megállapítani. A jegyzőkönyv társtetteseket is megjelölhet. Emlékeztetünk arra, hogy ez a törvény a jelzett cikkelyekben nyolc naptól hat hónapig terjedő bebörtönzéssel és ötventől tízezer euróig terjedő pénzbüntetéssel sújthatja az elkövetőt.
az államtitkár
Melchior Wathelet”