- Részletek
- Megjelent: 2015. június 23.

Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszter 2015. június 15-én egyeztető megbeszélésre invitálta a fuvarozói érdekképviseletek vezetőit a közúti közlekedés aktuális helyzetének és jövőképének kialakítása céljából.
A szakmai egyeztetésen az NFM részéről a miniszter mellett Tasó László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár, Becsey Zsolt közlekedésért felelős helyettes államtitkár és Székely András osztályvezető, a Belügyminisztérium képviseletében Tasnádi László rendészeti államtitkár, az ORFK-tól Óberling József közlekedésrendészeti főosztályvezető, az NKH részéről pedig Győri Gyula elnök, Érsek István elnökhelyettes és Somogyi Gábor elnöki kabinetfőnök vett részt. A fuvarozói érdekképviseletek oldaláról ipartestületünket Füle László elnök és Dittel Gábor ügyvezető főtitkár, míg az MKFE-t Wáberer György elnök, Pencz Zoltán társelnök és Karmos Gábor főtitkár képviselték.
A megbeszélésen elsősorban azon kérdések kerültek terítékre, melyek a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kompetenciájába tartoznak. Valamennyi résztvevő egyetértett abban, hogy a hazai fuvarozók piacvédelme további megerősítésre szorul, amihez hatósági erőforrások biztosítása és a jogszabályi környezet módosítása is szükséges.
További megoldandó feladat az útdíj bírságolással kapcsolatos anomáliák megszüntetése és az EKAER rendszer piacvédelmi szempontok szerinti kiegészítése, aminek tárgyában a minél hatékonyabb megoldás érdekében a miniszter várja az érdekképviseletek javaslatait.
Az útdíjbírságolási anomáliák területén a tavalyi adatokhoz képest már némi elmozdulás tapasztalható, hiszen míg 2014 első felében az útdíjbírságok 79%-át még a magyar fuvarozó vállalkozásokra vetették ki (ORFK 2014. november 17-i adatok), idén ez az arány már 69%-ra módosult.
A szakmai megbeszélésen elhangzott, hogy a hatóságok vizsgálják annak a megoldási lehetőségeit, hogy az útdíjbírságolás feladatai miként telepíthetők át a rendőrségtől a közlekedési hatósághoz.
A hatékony piacvédelem kapcsán az érdekképviseletek jelezték, hogy a NKH kapacitásai rendkívül szűkösek az illegális fuvarfeladatokat végző külföldi járművek kiszűrésében, aminek megfelelő biztosítása érdekében megerősítésük elengedhetetlen és sürgető feladat.
A résztvevők mindannyian egyetértettek abban, hogy a Ket. (közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló törvény) tolmács biztosításának kötelezettségére vonatkozó előírásainak alkalmazása a hatóság közúti ellenőrzési és szankcionálási tevékenységében, jelenleg komoly hátráltató tényező.
A fuvarozói piacvédelem érdekeit szolgálná a Kkt. (közúti közlekedésről szóló törvény) várható módosítása is, amely a mérlegelő állomásokat is feljogosítaná a CEMT és bilaterális engedélyek ellenőrzésére, melyhez természetesen elengedhetetlen a résztvevők előzetes szakmai felkészítése.
Az illegális uniós fuvarfeladatok kiszűrésének lehetőségei között felmerült az EKAER rendszer kiegészítési lehetősége a közlekedési engedélyek számának kötelező rögzítésével.
A szakmai együttműködés eredményességét jelezte, hogy a résztvevők megállapodtak abban, hogy az NKH és érdekképviseleti szervezeteink is kidolgoznak egy-egy javaslatcsomagot a felmerült kérdések minél hatékonyabb megoldása érdekében.