- Részletek
- Megjelent: 2014. december 14.

Az NFM Kommunikációs Főosztálya 2014. december 10-i sajtóközleményét a www.hu-go.huportál tette közzé, az alábbi tartalommal:
NFM sajtóközlemény a 2015-ben érvénybe lépő díjtételekről
Jönnek a megyei e-matricák, januártól sem kell többet fizetni a vonatjegyért
A jövő évtől egy-egy megye díjköteles útjait újfajta, éves e-matricákkal is használhatják az autósok, a január elsejétől kapható matricatípus 5 ezer forintba kerül majd. A személygépkocsik a korábbi jogosultsági kategóriák szerint is változatlan áron vehetik igénybe a fizetős gyorsforgalmi szakaszokat. A fejlesztési tárca a vasúti és autóbuszos helyközi közösségi közlekedés tarifáiban sem tervez emelést.
Az új, éves megyei matricák használatával a rendszeresen nagyobb távolságra, több megyehatárt átlépve utazók is jelentősen csökkenthetik költségeiket. Az új lehetőséggel élve pl. a Győr–Budapest vagy a Budapest–Dél-Balaton viszonylaton gyakran autózók a négy megyei jogosultság megvásárlásával a 42 ezer forintos éves matrica árának kevesebb mint feléért, 20 ezer forintért juthatnak el úti céljukhoz, tetszőleges számú alkalommal.
Változás az is, hogy a legfeljebb 3,5 tonna legnagyobb megengedett össztömegű gépjárművek D1 díjkategóriáját a jövő évtől méret szerint kétfelé osztják. A maximum 5+2 üléses személygépkocsik változatlan áron válthatnak e-matricát. Az ennél több utas szállítására is alkalmas kisbuszokat, lakóautókat és a haszongépjárműveket a D2 díjkategóriába sorolják át. Az utóbbi körbe tartozó járművek számára a heti (10 napos) és a havi e-matricák ára a kétszeresére nő, de az éves matricáké nem emelkedik. Ha nem személygépkocsi után kötik, a jövőben az utánfutók úthasználatáért is fizetni kell a díjköteles szakaszokon. Az erre a célra kialakított, új U-kategória díjtételei megegyeznek majd a D1 kategória díjaival.
Az arányos közteherviselés érdekében az M0 egyes szakaszai és a teljes M31 kivételével megszűnik az idei év végéig még ingyenesen igénybe vehető szakaszok díjmentessége. A körgyűrű M5 autópálya és M4 autóút (4. sz. főút), valamint M3 autópálya és 11. sz. főút közti szakaszai, és a gyorsforgalmi úthálózat M0 autópályán belüli részei (pl. M1-M7 bevezető a Budapest táblától) januártól csak matricával használhatók. Így az azonos szolgáltatási színvonalú utak használatáért az ország minden részében egyformán kell fizetniük a járművezetőknek. Az M0 körgyűrű egyes elemei uniós forrásból épültek vagy újultak meg, a díjasítást itt az EU támogatási szabályai nem teszik lehetővé. A jövőben tehát az autópályát vagy autóutat jelző tábla szinte kivétel nélkül a fizetős szakasz kezdetét is jelöli.
A kialakult közlekedési szokásokra tekintettel a változásokat türelmi idővel vezetik be: aki az újonnan díjasított szakaszra jogosultság hiányában hajt fel, mentesülhet a pótdíj megfizetése alól, ha még januárban éves megyei vagy országos matricát vált. Ha mégis érkezne pótdíjfizetési felszólítás, az a NÚSZ Zrt. ügyfélszolgálati irodáiban a szükséges jogosultság megváltásának igazolásával január végéig visszavonatható.
A teherautók számára kötelező e-útdíj rendszerben 5 százalékkal magasabb díjakat kell fizetni 2015 januárjától. Az M0 díjfizetésbe bevont szakaszainak ingyenessége a kamionok esetében is megszűnik.
A helyközi közösségi közlekedésben január elsejétől nem várható árváltozás, a fejlesztési tárca az autóbuszos és vasúti jegyek és bérletek árát nem tervezi módosítani. Az állami tulajdonú buszvállalatok és vasúttársaságok alaptarifái a 2010-es kormányváltás óta nem emelkedtek.
Nemzeti Fejlesztési Minisztérium
Kommunikációs Főosztály
Budapest, 2014. december 10.
Tájékoztatjuk tagjainkat, hogy szervezetünk kézhez kapta, és véleményezi az útdíjfizetési rendszer átalakításával összefüggő egyes miniszteri rendeletek módosításáról szóló NFM rendelet tervezetét.
Amit a sajtóközlemény, és az NFM rendelet-tervezete ismeretében, illetve a korábbi információk alapján fuvarozói szempontból már most fontos megemlíteni:
- Új kategória jelenik meg a kisteher-kategóriában: a legfeljebb 7 üléses személygépkocsik változatlan áron válthatnak e-matricát (D1), de az ennél több személy szállítására is alkalmas kisbuszokat, lakóautókat és haszongépjárműveket egy új, D2 díjkategóriába sorolják át. Az utóbbi körbe tartozó járművek számára a heti (10 napos) és a havi e-matricák ára a kétszeresére nő, de az éves matricáké nem emelkedik.
- Szintén új elem az utánfutók díjkötelezettsége. A nem személygépkocsi után akasztott utánfutók úthasználatáért is fizetni kell a díjköteles szakaszokon. Az erre a célra kialakított, új U kategória díjtételei megegyeznek majd a D1 (személygépkocsi) kategória díjaival.
- Az autóbuszok megmaradnak az időalapú (e-matricás) díjfizetési rendszerben. Díjtételeik nem változnak. A rendelet-tervezet alapján – bár e kérdésben a tervezet szövegezése miatt még bizonytalanság van – B2 kategóriában is lesz lehetőség ún. megyei éves matrica vásárlására, megyénként 20.000 forintért. A B2 kategóriában is szükség lehet U kategóriás jogosultság vásárlására, utánfutó-használat esetén!
- A tervezet szerint a 37/2007 GKM rendeletben meghatározott, az autóbuszok számára eddig díjmentesen használható útszakaszok díjmentessége megszűnik! Kizárólag az M0 autóút 1. sz. főút és M5 autópálya, a 4. sz. főút és M3 autópálya közti szakaszának, továbbá az M31 autópályának a használata lesz számukra is díjmentes!
- A tehergépjárművek számára az M0 gyűrű díjfizetés alá vont szakaszainak használata díjköteles lesz. A rendelet tervezet-szerint 136 szakasszal több elemi díjköteles útszakasz lesz, melyek vélelmezhetően magukban foglalják a módosítás értelmében megjelenő új szakaszokat.
- Az UD rendszerben valamennyi tehergépjármű-kategóriában általános 5%-os díjnövekedés kalkulálható.