- Részletek
- Megjelent: 2021. január 07.
Az autóbuszos közszolgáltatási piac liberalizációs folyamataival kapcsolatban tájékoztatjuk autóbuszos tagjainkat, hogy a Magyar Közlöny 2020. évi 282. számában került közzétételre a helyközi autóbusz-közlekedés közszolgáltatásának pályáztatásához szükséges intézkedésekről szóló 1949/2020. (XII. 18.) Korm. határozat (a közlönyszám a hivatkozás alatt nyílik).
A határozat 6. pontja visszavonta a helyközi autóbusz-közlekedés közszolgáltatásának pályáztatásához szükséges intézkedésekről szóló 1729/2018. (XII. 18.) Korm. határozatot, mely 2018-ban az innovációért és technológiáért felelős miniszter felelősségi körébe utalva, 2019. június 30-ai határidővel feladatként határozta meg a helyközi autóbusz-közlekedés közszolgáltatásának pályáztatásához 2020. január 1-től szükséges tenderdokumentáció és pályázati feltételek kidolgozását, az akkori tervek alapján 7 nagyhálózati és 7 kishálózati modell elvei szerint.
A 1949/2020. (XII. 18.) Korm. határozat feladatként határozza meg az innovációért és technológiáért felelős miniszter számára, hogy a helyközi közösségi közlekedés folyamatban lévő menetrendi összehangolására tekintettel 2021. március 12-éig dolgozza ki a helyközi autóbusz-közlekedés közszolgáltatásának pályáztatásához 2023. január 1-jétől szükséges tenderdokumentációt és pályázati feltételeket, amelynek során egy pályázati csomag kidolgozása szükséges.
Az ITM bevonása mellett a Miniszterelnök kabinetfőnökének feladata, hogy a döntésnek megfelelően a szükséges intézkedéseket a pályáztatás technikai rendszere, megvalósítása tekintetében a Nemzeti Koncessziós Iroda útján 2022. március 17-éig hajtsa végre.
A kormányhatározat deklarálja a kormányzat egyetértését az államilag finanszírozott helyközi közösségi közlekedési közszolgáltatással közvetlenül nem kiszolgált viszonylatokon a piaci alapú autóbuszos szolgáltatások kereteinek és engedélyezési rendszerének bizonyos korlátozások melletti kidolgozása tekintetében. A piaci alapú szolgáltatások engedélyezése érdekében szükséges intézkedések meghozatalára az ITM kapott felhatalmazást, 2022. december 31-ei határidővel.
A döntés értelmében további két évre, 2022 végéig konzerválódik az a helyzet, amely szerint a jelenlegi helyközi közszolgáltatást nyújtó szolgáltató a szaktárca általi szükséghelyzeti kijelöléssel végezheti eddigi tevékenységét.
Ismerve a különjárati autóbuszos személyszállító szolgáltató kör jelenlegi piaci perspektíváit, illetve a magánvállalkozói kör és a szakmai érdekképviselet évtizedes törekvését a közszolgáltatási tevékenységbe történő bekapcsolódás reális feltételrendszerének kialakításába, az új Kormányhatározat tartalmának elemzését és a szükséges következtetések levonását tagjaink figyelmébe ajánljuk!
Meglátásunk szerint a liberalizáció folyamata – a menterendi összehangolásra való hivatkozással – tovább késik, a korábbi régiós pályáztatási elképzeléseket a határozat felülírja és az egycsomagos pályázat tovább koncentrálja a piacot. Piaci alapú szolgáltatásnak kizárólag a közszolgáltatással nem lefedett területeken lehet helye (kérdés, hogy a közúti-vasúti menetrendi összehangolással mekkora lesz a nem lefedett részarány), és az ilyen szolgáltatások gazdaságos, rentábilis üzemeltetése egyelőre erősen megkérdőjelezhető. Így a megismert kormányzati szándék nem jelent reális alternatívát a piacukat vesztő, kritikus helyzetben lévő különjárati szolgáltatást végző magánvállalkozások számára.