- Részletek
- Megjelent: 2020. január 24.
A jogszabályban meghatározott december 15-ei határidő helyett 2020. január 6-án tette közzé 2020-ra vonatkozó ellenőrzési tervét az autóbuszos piacfelügyeleti és utasjogi hatóság.
A terv az alábbi hivatkozásra kattintva letölthető:
Az autóbuszos hatóság éves ellenőrzési terve, 2020
Az ellenőrzési tervben foglalt három részterület alapvetően megegyezik a 2019. „tört évre” vonatkozó tervben foglalt területekkel. A piacfelügyeleti hatóság 2020-ban – az engedélyes szolgáltatói kör adatainak és a hatósági díjak megfizetésének visszaellenőrzése mellett – kiemelten az állomások, megállóhelyek és egyéb utasforgalmi létesítmények üzemeltetői együttműködésének vizsgálatára, illetve az év első két hónapjában az M2 kategóriába tartozó, autóbusznak minősülő „nyújtott limuzinokkal” történő személyszállítási szolgáltatások telephelyi ellenőrzésére fókuszál.
Szervezetünk a képviselt tagsági kör érdekeinek védelmében hatályba lépése óta kiemelt figyelmet szentel a vállalkozások által megfizetett autóbuszos piacfelügyeleti díj hatékony felhasználásának és az autóbuszos hatóság ellenőrzési tevékenységének.
Autóbusz Tanácsunk 2019. október 29-én ülést tartott, melyen részt vett az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) Piacfelügyeleti és Utasjogi Főosztályának vezetője, és amelyen az autóbuszos piacfelügyeleti hatóság kötelező éves ellenőrzési tervével összefüggésben rögzítésre kerültek az ellenőrzések tematikájára vonatkozó javaslataink.
Sajnos – az akkori ígéretek ellenére – a nemrég megjelent ellenőrzési tervből ezek a kezdeményezések nem köszönnek vissza. A NiT Hungary így egyelőre kénytelen azt az álláspontot képviselni, hogy a piacfelügyeleti hatósági tevékenységet szabályzó 43/2019. (III. 12.) Korm. rendelet a különjárati szolgáltatást nyújtók vonatkozásában releváns ellenőrzési hatáskört nélkülöző jogszabály. Ezért változatlanul fenntartásokkal kell kezelnünk az autóbuszos piacfelügyeleti hatóság által beszedett piacfelügyeleti díj létjogosultságát és az autóbuszos hatóság ellenőrzési jogkörének kérdését, és szakmai meggyőződésünk szerint továbbra sem támogatható az ellenőrzési tevékenység anyagi terheinek a piaci szereplőkre történő terhelése.
A NiT Hungary 2020. január 22-én levélben fogalmazta meg aggályait, álláspontját és javaslatait Dr. Prof. Palkovics László innovációs és technológiai miniszter részére, melyet az alábbi hivatkozás alatt olvashatnak.
Autóbuszos piacfelügyelet – a NiT Hungary levele 2020. január 22.