A NiT Hungary részvételével megtartott március 6-i V4-es miniszteri szintű konferenciát követően szervezetünk elnöksége 2018. március 21-én megtartotta rendkívüli, nyílt, sajtónyilvános ülését szervezetünk székházában. Az ülésnek egyetlenmeghirdetett napirendi pontjaaz Európai Parlament mobilitási csomagjába tartozó jogszabályok helyzetének áttekintése volt, a hazai szakminisztérium és a Miniszterelnökség képviselőinek részvételével.
A nyílt testületi ülés vendége volt Deli Andor európai parlamenti képviselő, a TRAN (az Európai Parlament Közlekedési és Idegenforgalmi Bizottsága) állandó tagja, a kiküldetési irányelv közúti közlekedésre vonatkozó speciális szabályozásának („lexspecialis”) néppárti felelőse. A képviselő rövid tájékoztatást adott a szervezet elnöksége és a sajtó részére arról, hogy hol tartanak az európai uniós jogalkotási folyamatok az ún. „mobilitási” jogszabálycsomag tekintetében, milyen bizottsági törekvések körvonalazódnak, és a TRAN tagjaként – együttműködve dr. Kósa Ádámmal, a Foglalkoztatási és Szociális Bizottság (EMPL) tagjával hogyan igyekszik védeni a kelet-európai és közvetlenül a magyar közúti fuvarozás érdekeit.
Beszámolója szerint az Európai Parlamenthez benyújtott bizottsági jogszabálycsomaghoz a különböző tagállami érdekek mentén közel hatszáz módosítási javaslat érkezett be, az erővonalak tehát rendkívül összetettek, és a végleges szabályrendszer kialakításáig számtalan terület igényel kompromisszumot a nyugati és keleti szektorális érdekek között. Deli Andor tájékoztatója megerősítette szervezetünk azon álláspontját, mely szerint a mobilitási csomag és a kiküldetési irányelvvel kapcsolatos új szabályozás voltaképpen nem más, mint a nyugat-európai tagállamok által 2015 óta alkalmazott protekcionista, piacvédelmi jellegű intézkedések utólagos legitimálása (hozzátéve, hogy az említett intézkedések miatt az Európai Bizottság jelenleg is három tagállammal szemben folytat lezáratlan kötelezettségszegési eljárást).
Takács Szabolcs, a Miniszterelnökség európai uniós ügyekért felelős államtitkára tájékoztatta szervezetünket arról, hogy a magyar kormányzat a legmagasabb szinten és intenzíven foglalkozik a mobilitási jogszabálycsomag és a kiküldetési irányelv kérdésével.Tájékoztatója szerint a közúti közlekedési szektor azért került a piacvédelmi törekvések fókuszába, mert a közép-kelet-európai fuvarozók színvonalas és versenyképes tevékenységüknek köszönhetően jelentős részarányt képviselnek a nyugat-európai közlekedési piacon, és ennek a sikertörténetnek az Európai Unió a tagállamok egy csoportjának érdekei mentén, az uniós alapszabadságok korlátozásával akar véget vetni.
Dr. Homolya Róbert, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára hangsúlyozta, hogy a magyar fuvarozók nincsenek egyedül; V4 szinten, sőt egy ennél jóval szélesebb körben, 14 tagország részvételével alakult ki szoros tagállami együttműködés, amely a kelet-európai szektor egységes álláspontját képviselve immár Brüsszelben hallatja a hangját. Dr. Homolya Róbert a sajtónyilvános ülés alkalmával is felhívta a figyelmet arra, hogy Brüsszelnek számításba kell vennie azt a tényt, hogy végül minden szigorítás következményeit a fogyasztók fizetik meg, hiszen a fuvarozás esetleges költségnövekedése óhatatlanul megjelenik a termékek árában.
Az elnökségi ülés mindhárom vendégelőadója példaértékűnek és rendkívül hasznosnak ítélte a kormányzat, az európai parlamenti képviselet és a NiT Hungary közötti együttműködést, mely egy nagyon erős politikai alapú nyugat-európai nyomással szemben, szigorú szakmai alapokon, megfelelő érvanyag összeállításával igyekszik védeni a magyar fuvarozói érdekeket és a hazai munkahelyeket.
A NiT Hungary elnöksége, az elhangzott részletes tájékoztatásokat értékelve az alábbi határozat meghozataláról hozott egyhangú döntést, azzal, hogy arról a tagság mellett tájékoztatni fogja a kormányt, a magyar európai parlamenti képviselőket és Violetta Bulc közlekedési biztost.
1/2018.03.21. Eln. számú határozat:
A NiT Hungary Elnöksége – felhatalmazva a közel 4.000 közúti vállalkozó tagja által, akik közel 20.000 munkavállalót/gépjárművezetőt foglalkoztatnak és biztosítanak egzisztenciát családjaiknak – határozottan fontosnak tartja az Európai Unió törvényhozása felé deklarálni:
1. A mobilitási csomaggal és a kiküldetési szabályokkal összefüggő jogalkotás nem veszélyeztetheti a munkavállalás, az áruk és szolgáltatások mozgásának alapvető szabadságjogát. Meg kell akadályozni a nyugat-európai tagállamok protekcionista intézkedéseit.
2. A szabályozásnak határozottan el kell kerülnie a piac megosztását és a kétpólusú tagozódást, mely jelentős veszélyt jelent, nemcsak a tagjaink által létrehozott munkahelyekre, hanem országosan közel 120 ezer munkahelyre.
3. A hazai közúti fuvarozók versenyképességének és piaci helyzetének megőrzése érdekében készek vagyunk minden e célokat elsődlegesnek tartó szervezettel és intézménnyel továbbra is konstruktívan együttműködni egy kiegyensúlyozott és ésszerű szabályozás kialakításában.
4. Nyomatékosítjuk, hogy amennyiben szükséges a mobilitási csomag új rendelkezéseit hatályba léptetni, azoknak egyszerűeknek kell lenniük, azok alkalmazása nem járhat felesleges és növekvő adminisztratív terhekkel, és az előírásoknak figyelembe kell venniük a közúti fuvarozás egyedi adottságait.
5. A közúti fuvarozásnak semmilyen indokkal nincs helye a kiküldetési irányelvben.
A NiT Hungary Elnöksége ezúton is felkéri az álláspontjával egyetértő és az Európai Unió működéséről szóló szerződésben lefektetett alapelvek sérthetetlensége iránt elkötelezett hazai és nemzetközi szervezeteket, kormányokat, hogy az Európai Parlament döntéséig határozott érveléssel és minden lehetséges demonstratív eszköz bevetésével győzzük meg az eltérően gondolkodó tagállamok képviselőit.
A NiT Hungary kiadott sajtóközleménye itt letölthető
A Miniszterelnökség sajtóközleménye ide kattintva olvasható
Az ülésről készült további fotók honlapunk GALÉRIA menüjében tekinthetők meg.