A dán parlament által múlt héten elfogadott új rendelet szerint a tehergépjárművek 2018. július 1-jétől az ország autópálya-hálózata mentén kiépített parkolókban legfeljebb 25 órát tölthetnek el egybefüggően. Az új rendelet része annak az akciónak, amelyet a dán kormány az utak mentén „kempingszerűen” parkoló kamionok ellen indított.
A szabályok betartását – akárcsak a 45 órás pihenőidő járműben töltésének tilalmát – a rendőri szervek fogják ellenőrizni, a szabály megsértői a jelenlegi bírságösszegek megemelésével 510 és 2000 DKK közötti pénzbírságra lehet számítani, míg a parkolóhelyek bejáratánál és kijáratánál történő parkolás esetén a bírság akár 3000 DKK is lehet (az emelt bírságokkal kapcsolatos rendelet hatályba lépése várhatóan 2019. január 1.).
A szabály gyakorlatilag növeli az autópálya-hálózat parkolói kapacitásait, ugyanakkor ellehetetleníti a rendszeres heti pihenőidők eltöltését ezekben a parkolókban, és a dán fuvarozói szervezetek részéről is komoly kritikát váltott ki. Álláspontjuk szerint az újabb szabály jelentősen nehezíti a dán export-import forgalmat, és amellett, hogy az önkormányzati utakra tereli a pihenőidők „nomád” körülmények közötti eltöltésének problémakörét, megkérdőjelezhető az európai uniós szabályokkal való összeegyeztethetősége is.
Az új szabályozásról szóló rendelettel kapcsolatos minisztériumi közlemény a dán közlekedési tárca oldalán, ide kattintva olvasható.