A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ) kiadványa minden olyan információt tartalmaz, amit az e-útdíjról tudni kell: a fizetési módozatoktól kezdve a bírságok elkerülését segítő tanácsokon át az ügyfélszolgálati irodák nyitva tartásáig.
Az E-útdíj útmutató kiadvány PDF formátumban ingyenesen letölthető a képre kattintva vagy innen.
NÚSZ kommunikációs háttéranyag
2014. szeptember
1. HU-GO e-útdíj
1.1 Eredmények
1 HU-GO e-útdíj
Idén január elsejétől szeptember 14.-én éjfélig 113,5 milliárd forint volt a megszolgált útdíj összege. A rendszerbe eddig mintegy 41 ezer ügyfél több mint 144 ezer gépjárművet regisztrált, ezeknek több mint fele (78 ezer tehergépjármű) már fedélzeti eszközzel (OBU-val) végzi a bevallást.
A nyári hónapok útdíj bevételei az egymást követő hónapok – részben szabadságolások és a jelentős fuvarozási igényű termelő vállalatok leállása miatti – ingadozásai ellenére kiegyenlítették egymást, a bevételi számok a terveknek megfelelően alakulnak.
Az 1200 kilométernyi gyorsforgalmi úthálózaton realizálódik a futásteljesítmény 54%-a és a díjbevételek 66%-a. Az összbevétel 91%-át a J4 járműkategória eredményezi.
A júliusi díjbevételek hazai-külföldi megoszlása az előző hónapok tendenciáitól eltérően megfordult: csekély mértékben, de több útdíj származik a hazai járművek forgalmából. Ennek vélhetően az lehet az oka, hogy míg a nagy termelő üzemek július-augusztusi leállásához alkalmazkodik az őket kiszolgáló nemzetközi fuvarozói szakma, addig a hazai fuvarok során számottevő mezőgazdasági, építőipari, kiskereskedelmi forgalom ebben az időszakban csúcsosodik ki. A külföldi teherforgalomból származó útdíj túlnyomó része továbbra is Romániából származik, de jelentősek a lengyel, szlovák és bolgár járművek forgalmából származó díjbevételek is.
A megszolgált útdíjra vetítve a fuvarozók 53,8%-a már OBU-val végzi a bevallást (a hazai járművek 92 %-a, a külföldiek negyede használ OBU-t). Havonta körülbelül 2 ezerrel nő az útdíj rendszerbe regisztrált fedélzeti eszközök száma. A fedélzeti eszközön keresztüli bevallások értékének növekedési üteme júliusban felgyorsult, mely részben a külföldiek viszonylati jegyről fedélzeti eszközre való átállásának köszönhető.
Az őszi időszakban folytatjuk a fuvarozói érdekképviseletekkel az együttműködést, a konzultációk során tagjaik jogkövető magatartásának elősegítését, az ehhez szükséges edukációs kommunikációt ismét előtérbe helyezzük.
1.2 Ellenőrzés
A 6500 kilométer hosszú díjköteles úthálózaton 101 ellenőrző kapu működik. Ezek mellett 45 saját és közel 60 Rendőrségi mobil adatgyűjtő autó végzi az ellenőrzést, melynek hatékonyságát várhatóan tovább tudjuk növelni az e-matricás és e-útdíjas ellenőrzési rendszerek integrálásával. Ennek köszönhetően ugyanis hamarosan az e-útdíjas kamerák alkalmasak lesznek az e-matricás úthasználati jogosultság ellenőrzésére, és fordítva. A bírságok behajtását a jogszabályoknak megfelelően közigazgatási eljárás keretében a Rendőrség végzi. A legfontosabb tudnivalók az úthasználati jogosultság megváltásával kapcsolatban, hogy a viszonylati jegy kizárólag a megtervezett útvonalra egy irányba biztosít egyszeri úthasználati jogosultságot az érvényességi időtartamán belül. A jogszabályoknak megfelelően az ellenőrzési rendszer akkor sem tud méltányosságot gyakorolni, ha a fuvarozó az autópálya helyett a vele párhuzamosan futó, fajlagosan olcsóbb főúton közlekedik.
A bliccelők aránya a vizuális ellenőrzést követően 1,2%, azaz elmondható, hogy a fuvarozók többsége megtanulta a rendszer használatát, továbbá a fedélzeti eszközök elterjedésének köszönhetően ez az arány hónapról-hónapra csökken.
1.3 Amnesztiatörvény (NFM közlemény)
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium augusztus 27.-én sajtóközleményt adott ki a témában. A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. felkészül arra, hogy a törvény várható őszi hatályba lépését követően a lehető legrövidebb időn belül elvégezze az ezzel kapcsolatos feladatait a függőben lévő ügyek mihamarabbi lezárása, a jóhiszemű fuvarozók megnyugtatása érdekében.
1.4 Utólagos fizetés
Az utólagos fizetési konstrukcióban folyószámlával már közel 250 ügyfél rendelkezik, melyek közül 84% alacsony, 9% közepes és 7% magas kockázati besorolású. Ez már több mint 5000 darab OBU-s járművet jelent. Vizsgáljuk az utólagos fizetési konstrukció kiterjesztésének lehetőségét új garantőri megoldásokon keresztül. Ezen a területen egyeztetéseket folytatunk a fuvarozói érdekképviseletekkel.
1.5 Bírság riasztás pilot
A fuvarozói érdekképviseletekkel való szakmai együttműködésünk egyik eredményeként augusztusban elindult a bírság értesítési rendszer pilot időszaka. Az értesítési funkció bevezetésével lehetőség nyílik majd arra, hogy a jóhiszemű tévesztők jogkövető magatartást folytatva eleget tegyenek a díjfizetési kötelezettségüknek, és a következetes hibás felhasználói beállításaik kijavításával elkerüljék a sorozatos bírságokat. A riasztási rendszer nem változtatja meg a bírságolás rendjét, a jogosulatlan úthasználattal kapcsolatos adatok a zárt ellenőrzési rendszerben átadásra kerülnek a Hatóság számára.
A pilot folyamatban van, lezárása és kiértékelése szeptember végén, október elején várható.
1.6 Nemzetközi sikerek
Augusztusban egy finnországi ITS konferencián a magyar szakemberek lehetőséget kaptak a HU-GO bevezetésének és eredményeinek bemutatására. A konferenciáról a Kauppalehti finn gazdasági napilapban jelent meg egy cikk – „A magyarok megmutatták a világnak, hogyan lehet gyorsan és kedvező áron megvalósítani a tehergépjárművek útdíjrendszerét” címmel, melyben az intelligens közlekedési rendszerek elterjesztésével foglalkozó ITS Finland Szövetség igazgatója, Sampo Hietanen nyilatkozott arról, hogy a finn szakemberek megítélése szerint a magyar megoldás igen sikeres. Elmondása alapján egy ilyen egyszerű és kedvező költségű rendszer Finnország számára is megfelelő lehet.
1.7 Egyszerűsödik az útvonalengedély-köteles járművek e-útdíj vásárlása
A Magyar Közút Nonprofit Zrt. 2014. augusztus 11-től az útvonalengedély köteles járművek részére az elektronikus útdíjszedési rendszerben viszonylati jegy értékesítési tevékenységet is ellát. Az egyablakos ügyintézés előnye, hogy a túlméretes vagy túlsúlyos gépjárművek így egyszerre, egy helyen tudják megváltani útvonalengedélyüket és viszonylati jegyüket.
A korábbiakban az útvonalengedély köteles járművek számára az útvonalat ugyan a Magyar Közút határozta meg az általa kiadott útvonalengedélyben, de a viszonylati jegyet a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. értékesítési pontjain lehetett csak megvásárolni.
A Magyar Közút 33 mérőállomásán ettől kezdve az útvonalengedély (közútkezelői hozzájárulás) köteles járművek számára két szolgáltatást nyújt: útvonaltervet készít, valamint viszonylati jegy vásárlási lehetőséget is biztosít. A közútkezelői megyei igazgatóságai és a Magyar Közút központja továbbra is kizárólag az útvonalterv készítésben tudnak az ügyfelek rendelkezésére állni, így ezekben az esetekben a viszonylati jegyet továbbra is a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató saját és viszonteladói értékesítési pontjain, valamint ügyfélszolgálati irodáiban lehet megváltani.
Jelenleg az állomásokon készpénzes (EUR, HUF), illetve bankkártyás fizetésre is van lehetőség, az üzemanyagkártyás fizetés módját és lehetőségét még vizsgálja a társaság.
1.8 Értékesítési rendszer fejlesztése
Még az idei évben tervezzük az értékesítési rendszer időbeli és térbeli elérhetőségének és szolgáltatási színvonalának további javítását a határok mentén kialakítandó saját értékesítési pontok fejlesztésével, valamint értékesítési automaták üzembe állításával olyan helyszíneken elsősorban, ahol nincs 0-24 viszonylati jegyvásárlási lehetőség.
Kollégáink Ausztriában felmérték a határhoz közel eső lehetséges értékesítési pontokat, és megkezdték az egyeztetést az illetékes osztrák üzemeltetőkkel.
2. E-matrica
2.1 Hogyan kerülhetők el az e-matricás büntetések?
2 E-matrica
A nyári fokozott ellenőrzések alapján megállapítható, hogy az e-matricás bliccelők aránya az összes díjköteles úthasználóra vetítve 1,8%, melyet a mobil megállításos ellenőrzések során mértünk. A kitereléses ellenőrzéseknél ennél valamivel magasabb, 2,1% volt a bliccelők aránya.
A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (korábban Állami Autópálya Kezelő Zrt.) tapasztalatai alapján az elmúlt években az autópályán utazókban helytelen e-matrica vásárlási szokások rögzültek. Sajnos elterjedt, hogy az e-matrica esetében a jogosultság vásárlása utólagosan is lehetséges. A díjrendelet értelmében azonban egyértelmű, hogy a használati díjas útszakasz igénybevétele időpontjában már rendelkezni kell érvényes úthasználati jogosultsággal. Ez tehát azt jelenti, hogy ha valaki pl. 12-én este 9:00-kor vásárol heti jogosultságot akkor az, 21-én éjfélig lesz az érvényben, de 12-én este 8:59-kor nem közlekedhet pótdíjazás veszélye nélkül díjköteles útszakaszon az első benzinkútig, ahol meg szeretné vásárolni a „heti matricát”.
Baleset, illetve útfelújítás esetén amennyiben díjmentes (vagy alacsonyabb díjkategóriájú) útról díjkötelesre történik a terelés, akkor ezzel ellentétes hatósági rendelkezés hiányában a következő csomópontig lehet használni a kijelölt útszakaszt. Kérjük figyeljen, hogy az első lehetséges lehajtónál térjen vissza az eredetileg használt útra!
Az útdíjszedési rendszerek idei fejlesztései között szerepel az e-matricás és e-útdíjas díjellenőrzés integrációja. A HU-GO díjellenőrző kamerák képessé válnak az e-matricás ellenőrzésre, és fordítva. Ezzel tulajdonképpen jobb országos lefedettséggel még eredményesebbé válik az ellenőrzés. Az úthasználók ősszel is számíthatnak az úthasználati jogosultságra vonatkozó kiemelt ellenőrzésekre, melyek célja a bliccelők kiszűrése. A mobilcsoportos, megállításos ellenőrzések során a jogsértő autósok a helyszínen készpénzben vagy bankkártyával is kifizethetik a büntetést.
2.2 Külföldi behajtás hatékonysága
Az e-matricás rendszerben az ellenőrzési és pótdíjazási feladatok is a NÚSZ hatáskörébe tartoznak. 2014-ben a fix és mobil kamerák összesen több mint 60 millió képet készítettek. A mobil megállításos ellenőrzések során július végéig több mint 350 ezer járművet ellenőriztünk, teljes kitereléses ellenőrzéssel pedig közel 20 ezret. Az e-matricás rendszerben az ellenőrzött járművek és a jogosulatlanok számának arányából számított bliccelési ráta a mobil megállításos ellenőrzés esetén 1,8%, kitereléses ellenőrzés esetén 2,1%, az összes pótdíjas eset száma 2014. január-július hóban: 125 ezer db. A pótdíj bevételek meghaladják az 1,3 Mrd Ft-ot.
Az e-matricás rendszerben a megállításos ellenőrzéskor a nyilvántartás alapján vizsgáljuk, keletkezett-e korábban a járműnek már pótdíja, ha igen, a munkatársak az elévülési idő figyelembevételével igyekeznek behajtani a korábbi tartozást is.
Az e-matricás rendszerben a külföldiekkel szemben is egyre hatékonyabban tudunk fellépni Külföldi behajtó cégekkel állunkkapcsolatban, ennek köszönhetően 2014.január-július hóban 358 millió Ft bevétel keletkezett a külföldiektől behajtott kamerás pótdíjak ügyében. Ez az idei pótdíjbevételek 27,5%-át teszi ki, miközben a tavaly év végi arány még csak 11,5% volt.
2.3 E-matrica vásárlás
Az autópálya matricák árait díjrendelet szabályozza. A díjrendelet általában decemberben kerül elfogadásra és a következő évre meghatározott díjak január 1-től december 31-ig érvényesek. Idén nem változtak az e-matrica díjai a tavalyihoz képest. Az autópálya matricák évek óta egész évben ugyanannyiba kerülnek, nincsen téli és nyári árszint. A matrica tulajdonképpen már nem is egy szélvédőre felragasztandó matrica, hanem egy virtuális (elektronikus) matrica.
Az úthasználati jogosultság ellenőrzése rendszám alapján történik. A matricát személyesen vásárlók az aláírásukkal, az SMS-ben vásárlók pedig a válaszüzenetükkel igazolják az adatok (rendszám, díjkategória, érvényesség kezdete és vége) hitelességét, ezért ezeket az adatokat a kifizetés előtt alaposan ellenőrizni kell. Az adatok helytállósága minden esetben az ügyfél felelőssége!
A díjkategóriákat tekintve tavaly annyi változás történt, hogy július elsején – közel egy éve – a 3,5 tonna megengedett össztömeget meghaladó tehergépjárművek átkerültek a HU-GO megtett úttal arányos elektronikus útdíjszedési rendszerbe.
Tehát az e-matricás rendszerben azóta alapvetően két járműkategória létezik. A D1 díjkategóriába tartoznak a motorkerékpárok, valamint a legfeljebb 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömegű gépjármű bármilyen vontatmánnyal. A B2 díjkategóriába pedig a 3,5 tonnát meghaladó megengedett legnagyobb össztömegű autóbuszok, lakóautók és személygépkocsik tartoznak.
A NÚSZ az országszerte 17 helyen megtalálható ügyfélszolgálati irodáiban teljes körű útdíjfizetési szolgáltatásokkal várja az közlekedőket. Ezeken a helyeken a magyar autópálya matrica mellett szlovák, szlovén, cseh és osztrák úthasználati jogosultság is váltható.
Akkor sem kell kétségbe esni, ha valaki mégis eltévesztette a rendszámot vásárláskor, hiszen a NÚSZ irodáiban legfeljebb 3 karakter erejéig lehetőség van a rendszám tévesztés korrigálására eljárási díj ellenében. Ha valaki érvényes e-matricával rendelkezik, de a járművet közben eladja, vagy a jármű balesetet szenved, lehetőség van az úthasználati jogosultság átírására új járműre az ügyfélszolgálati irodánkban.
3. Általános tudnivalók
3 Általános tudnivalók
További részletes információ a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. éjjel-nappal helyi tarifával hívható 06-40-40-50-60-as kék számán, az Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. és Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. e-mail címeken, interneten a nemzetiutdij.hu-n, és a facebook.com/nemzetiutdij oldalon érhető el.
A hazai úthálózatért felelős társaságok életében 2013. novemberében bekövetkezett változásnak köszönhetően a magyar autópályák és gyorsforgalmi utak üzemeltetési, közútkezelői feladatai a Magyar Közút Nonprofit Zrt-hez kerültek (így ezentúl hozzájuk kell fordulni például autópálya útvonalengedély vagy vadkár ügyekben), a korábban Állami Autópálya Kezelő Zrt. néven ismert cég neve pedig az új tevékenységi körnek megfelelően Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt-re (NÚSZ) változott. A társaság a továbbiakban az időalapú használatarányos (e-matricás) útdíjfizetési rendszerben díjszedési, díjellenőrzési és pótdíjazási feladatokat végez, a HU-GO megtett úttal arányos elektronikus útdíjszedési rendszerben pedig egyetemes útdíjszolgáltatással, díjszedéssel, és ellenőrzés támogatással foglalkozik (az e-útdíj rendszerben a bírságolást a jogszabályban meghatározottak szerint a Rendőrség végzi).